Team Runesson Racing
Förare
Klicka på önskad person nedan för att få mer information.
Max Runesson
Max Runesson
Förarpresentation
Max Runesson är född 3 augusti 2001
Han fick sin första kart i julklapp av Mamma och Pappa när han var 6 år
Fritidsintressen
- Karting
- Parcour
- Bordtennis
- Gillar att spela datorspel.
Karting
Säsong 2014
Mål: Inför säsongen 2014 har vi nedanstående mål.
- Först och främst skall vi ha riktigt kul på och utanför banan.
- Att försöka försvara MKR titeln i klass Mini.
Sammanfattning: Det är bara att återigen lyfta på hatten för Max prestationer. Vilken fantastik förare han är och vilken underbar säsong vi har haft. Han försvarade sin MKR titel och befäster sin position som en av Sveriges bästa Mini förarna.
Trots att vi endast satte två mål i år så var det tufft att försöka försvara vår MKR titeln från 2013.
- MKR segrare, detta blev Max tredje MKR titel i rad.
- Distriktsmästare för tredje året i rad
- I år blev det 10 pallplatser (4 segrar, 5 andra platser och 1 tredjeplats) på 16 tävlingar.
Vi tog lärdom från förra året att alltid körda på ett nya set däck på varje tävling (undantag Borlänge - där den nya beläggningen gav för mycket grepp på nya däck). Vi gjorde däremot en test med Moa på MKR 4 (vår hemma bana) för att se hur LeCont däcken åldras när dom ligger några veckor efter användning. Moa fick först köra på ett set däck som hade gått två tävlingar (fortfarande visuellt ett mycket bra set) och sedan byta till ett helt nytt set. På det nya setet körde hon över 1 sekund fortare än vad hon gjorde på det gamla setet, och det på sin hemma bana.
Tyvärr skruvade vi bort oss på förgasaren för Max under MKR 4, det är en besvikelse för mig som mekaniker. Men det gjorde ändå att jag lärde mig hur vår motor ser ut när den går dåligt och vi vände det till en seger i Hedemora när vi höll på att gå i samma fälla under träningen.
Visst kunde resultaten ha blivit ännu lite bättre om inte det berömda "om" funnits. Då tänker jag framför allt på Chicken Race och första finalen i MKR 4 där vi blev påkörda på sista varvet och tappade många platser p.g.a. detta. Dessutom på Juniorfestivalen där Max startade 10:a i finalen och fick göra en undanmanöver i första sväng p.g.a. att en annan förare snurrade framför honom, han kom ut som sista man ur kurvan, gjorde en enorm uppkörning och låg på en 7:e plats på det 7:e varvet när han gör ett misstag (ett av få som han gjort under året) och snurrar av. När han tillslut lyckats släpa upp karten på banan igen fick han inte fortsätta för tävlingsledningen.
Säsong 2013
Mål: Inför säsongen 2013 vågar vi sticka ut hakan och sätta upp nästan samma mål som 2012 trots att vi byter klass, men det kommer att bli tuft.
- Först och främst skall vi ha riktigt kul på och utanför banan.
- Att bli bland de 5 bästa i MKR serien (Mellansvenska Kartracingseren) i klass Mini.
- Att fortsätta att stå regelbundet på pallen, men minst 2 gånger.
Sammanfattning: Det är bara att lyfta på hatten för Max prestationer. Vilken fantastik säsong vi har haft, redan första året i Mini så är han i toppen och än av Sverige bästa förare.
Våra mål blev uppfyllda med råke även detta år, trots att jag satte höga mål.
- MKR segrare redan första året i Mini.
- Distriktsmästare för andra året i rad
- Det blev 7 pallplatser (1 seger och 6 andraplatser) på 14 tävlingar 2013.
- Det blev 23 pallplatser (2011-2013) i rad innan sviten bröts.
Vi har haft en hel del problem med motorer, däck och chassi under året, och vi har lärt oss otroligt mycket av detta och förhoppningvis genom lärdom så råkar vi inte ut för samma problem igen nästa år.
Säsong 2012
Mål: Inför säsongen 2012 har vi följande mål:
- Först och främst skall vi ha riktigt kul på och utanför banan.
- Att bli bland de 5 bästa i MKR (Mellansvenska Kartracingserien) serien
- Att försöka stå mer regelbundet på pallen.
Sammanfattning: Vilken osannorlik säsong Max hade 2012, han överträffade målen med råge.
Han har vuxit otroligt mycket som förare sedan förra säsongen. Under den gångna säsongen har han visat prov på att han kan köra lika fort när han ligger först som när han ligger och jagar. Han gör sällan några större misstag utan han sätter varven extremt lika och då kommer automatiskt de jämna tiderna.
- MKR segrare i Micro
- DM segrare i Södermanland/Västmanland BF
- 17 st pallplatser av 17 möjliga (7 st vinster, 7 st andraplatser och 3 st tredjeplatser)
- Att vi har haft kul på och utanför banan behöver jag nog inte ens nämna.
Säsong 2011
Mål: Inför säsongen 2011 har vi två mål:
- Det första är att ha roligt på banan
- Det andra är att komma bland de 10 bästa i MKR serien (guldkant om vi är bland de 5 bästa).
Sammanfattning: Angående våra mål för 2011 så är båda uppfyllda.
Vi hade riktigt roligt under den gångna säsongen både på och runt banan och Max blev 6:a i MKR serien. Max bjöd på många fina omkörningar under säsongen, oförglömt kommer nog uppkörningen på Junior Festivalen att förbli. I den regniga förfinalen låg Max 3:a när han snurrade på det 7:e varvet av 10:e och blev därmed klassificerad som 17:e. I finalen var det åter torrt och Max gjorde en otrolig uppkörning från en 17:e plats till en 2:a plats.
Säsong 2010
Inför säsongen 2010 gick Max upp till klass Micro. Micro får man köra när man är 9-12 år och nu börjar tävlingsmomentet på riktigt med tidkörning, heat och final. Men fortfarande är det viktigt att alla får ett pris som har deltagit, därför får oftast alla en pokal att ställa på sin prishylla.
Säsongen 2010 gick bra, Max vann Järfällas kvällstävlingsserie med bl.a. 2 st deltävlingssegrar, han vann KM och kom på 20 plats i MKR serien där det deltog 62 deltagare. Och om inte "om" fanns så hade Max fått med sig ett antal bättre placeringar i några tävlingar, t.ex. på Junior Festivalen där Max låg 2:a i Federal Cup när han blir påkörd bakifrån och får stopp av honom som vann tävlingen. Men det är det som är racing, ibland vinner man och ibland står man i sandfållan.
Säsong 2008-2009
Under säsongen 2008-2009 körde Max i klass Cadetti. Cadetti får man köra när man är 7-10 år och är en uppvisningsklass där man kör under tävlingslika förhållanden, men det pressenteras inga resultat utan alla är vinnare.
Under första året så tränade vi bara förutom att vi körde KM, men under 2009 körde vi en hel del tävlingar bara för att Max skulle lära sig tävlingsmomentet och banorna inför klass Micro.
Karten
2013
Inför säsong 2013 har vi köpt ett nytt chassi.
Chassi: CRG RM-1010
Motor: R95 (Raket 95cc)
Däck: LeCont
Klass: Mini
Startnr: 95
2012
Inför säsongen 2012 så använder vi samma chassi som vi gjorde 2011. Det som är nytt är Raket 95 motorn samt att vi måste köra på LeCont däck.
Chassi: CRG Mini New Age + Wildkart delar
Motor: Raket 95
Däck: LeCont
Klass: Micro/Mini
Startnr: 95
Moa Runesson
Moa Runesson
Förarpresentation
Moa Runesson är född 25 februari 2004.
Fritidsintressen
- Gymnastik
- Handboll
Karting
Säsong 2014
Mål: Inför säsongen 2014 har Moa följande tuffa mål.
- Vi skall ha kul på och utanför banan, detta är ju en självklarhet men en påminnelse.
- Hon skall bli top 15 i MKR serien (Mellansvenska Kartracingserien) men med guldkant en 10:e plats.
- Hon vill stå på pallen minst en gång.
Säsong 2013
Mål: Inför säsongen 2013 som blir Moas första år i Micro klassen har vi satt upp följande mål.
- Vi skall ha kul på och utanför banan.
- Skall försöka bli top 20 i MKR serien.(Mellansvenska Kartracingserien)
- Direktkvalificera oss direkt till A-final några gånger.
Sammanfattning: Moa överträffade sina mål som hon hade satt upp inför säsongen 2013. Några höjdpunkter som jag minns från den gångna säsongen som visar att hon är en mycket lovande talang inom motorsport är, uppkörningen på Gotland i regnet samt en 4:e kval plats i Chicken Race.
- Moa älskar karting, kompisarna på och runt banan.
- Hon kom på en 16:e plats i MKR serien
- Hon direktkvalificerade sig till A final i alla tävlingar hon körde.
Säsong 2012
Inför säsongen 2012 så kommer Moa att fortsätta i uppvissningsklassen Cadetti. Vi kommer att jobba vidare med spårval.
Säsong 2011
Moa körde sin första säsong 2011 i Cadetti. Hon började mycket försiktigt, hon tyckte nämligen det pirrade för mycket i rumpan när hon gasade. Men mot slutet av säsongen så hade hon övervunnit rädslan att gasa och nu var det fullt i många högfartssvängar. En otrolig utveckling under hennes första säsong. Hon visade även upp talangen att köra om.
Karten
2013
Inför säsongen 2013 har vi köpt en ny kart.
Chassi: CRG Mini New Age
Motor: R95 (Raket 95)
Däck: LeCont
Klass: Micro
Startnr: 95
2012
Inför säsongen 2012 använder vi samma chassi som året innan. Det ända som är nytt för året är att vi måste köra på LeCont däck.
Chassi: Topkart + CRG delar
Motor: Raket 60
Däck: LeCont
Klass: Cadetti
Startnr: 95
2011
Inför Moas första säsongen i Cadetti skall hon köra
Chassi: Topkart + CRG delar
Motor: Raket 60
Däck: Bridgestone
Klass: Cadetti
Startnr: 95
Management
Klicka på önskad person nedan för att få mer information.
Kith Runesson
Kith Runesson
Född: Ja de ni...
Roll: Mekaniker och allt-i-allo.
Är den som tar hand om oss alla i teamet.
Hon ser till att förarna kommer upp på morgonen, infinner sig till förarmötet samt ser till att vi alla äter ordentligt under dagen.
Så det är hon som drar det stora lasset i teamet.
Logga in
RMC toppen "Max" -22
RMC Toppen "DD2" -22
Sök
Online
Vi har 31 besökare och inga medlemmar online